Nyhed
26.6.23

Kunstskoler vedtager diversitetscharter

De kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet står bag en fælles erklæring om øget fokus på diversitet og inklusion.

Baggrunden for den fælles erklæring er dels, at kunstskolerne ønsker fokus på lige adgang til og lige muligheder for videregående kunstnerisk uddannelse, og dels fordi kunstskolerne betragter diversitet som et kreativt og kvalitativt potentiale.

Læs charteret her

Kunstskolerne spiller en aktiv rolle i at forme fremtidens kunst- og kulturliv. At øge diversiteten af mennesker og oplevelser i kunsten beriger og udvikler det samlede kunst- og kulturliv med en langt større mangfoldighed af kunstneriske udtryk og stemmer. Samtidig kan øget diversitet blandt studerende, undervisere, personale og i pensum være en ressource og et kreativt potentiale for kunstskolerne, som både kan styrke kvaliteten og relevansen af uddannelserne.

I charteret er listet en række konkrete målsætninger i forhold til blandt andet øget mangfoldighed i rekrutteringen af studerende og ansatte samt øget diversitet i værker, undervisningsmateriale og sammensætningen af pensum.

Derudover er en af charterets målsætninger udviklingen af konkrete tiltag, der skal modvirke ubevidste barrierer og biases i forhold til områder som optagelseskrav, optagelsesprøver, bedømmelser, eksaminer, ansættelser og evalueringer. På samme måde forpligter institutionerne sig på at arbejde med sprogbrug, normer og kulturelle traditioner.

”Charteret skal ses som en fælles hensigtserklæring, hvor vi efter dialog med de studerende har adresseret en række områder, hvor vi vil gøre en indsats. Det er op til de enkelte institutioner, hvordan de konkrete initiativer udmøntes”, forklarer Claus Skjold Larsen, der er rektor for Syddansk Musikkonservatorium og formand for Kulturministeriets Rektorer (KUR).

”Det er vores fælles overbevisning at en øget diversitet kan udløse et kreativt potentiale, som både kan styrke kvalitet og relevans i vores uddannelser”, siger Claus Skjold Larsen.

Som en del af aftalen vil kunstskolerne løbende gøre status på indsatserne for at sikre fremdrift og et kontinuerligt fokus.

"Jeg er stolt over, at vi på de kunstneriske uddannelser kigger hinanden i øjnene og påtager os opgaven med i fællesskab at arbejde med alle de barrierer – synlige som usynlige – som står i vejen for, at alle får lige mulighed for at komme til orde i kunsten,” siger RMC's rektor Henrik Sveidahl.

"På de kunstneriske uddannelser har vi historisk lagt rammer til udvalgte grupper i samfundet og har på den måde understøttet visse fortællinger og perspektiver frem for andre. Men det vil kunstskolerne i Danmark nu gerne arbejde systematisk for at gøre op med. For det er en integreret del af det at være menneske at udtrykke sig æstetisk – gennem sang, dans, historiefortælling osv. Det er ikke noget særlige grupper i samfundet er født til at kunne bedre end andre. Vi har brug for, at alle, der har lyst til at fortælle deres historier og dele deres indsigter igennem kunstnerisk praksis, får mulighed for det. På den måde bliver vi et klogere og mere empatisk samfund," uddyber Henrik Sveidahl.

De syv kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet er Den Danske FilmskoleDen Danske ScenekunstskoleDet Kongelige Danske Kunstakademis BilledkunstskolerneDet Jyske MusikkonservatoriumSyddansk MusikkonservatoriumDet Kongelige Danske Musikkonservatorium og Rytmisk Musikkonservatorium.