Karrieremuligheder: Music Creation

Stine Grøn, dimitteret i 2018

Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg arbejder på sangene til mit første soloalbum. Udover det, har jeg netop færdiggjort andet album med bandet IRAH, som jeg har sammen med Adi Zukanovic. Lejlighedsvis tager jeg ud og synger for døende.

Hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for dig?
Jeg arbejder på sange, laver sang-meditationer, finder inspiration på museer eller lignende, og tracker vokal eller kor for andre. Så opdaterer jeg musikprofiler og ordner opgaver fra vores pladeselskab.

Hvorfor valgte du at studere Music Creation?
Jeg havde lyst til at studere mere målrettet og fokuseret, og jeg synes uddannelsen bød på nogle spændende lærere, som jeg havde lyst til at diskutere mine ideer og processer med. Jeg oplever, at lærerne på RMC har en omfattende viden og kreativitet, som kan rumme mange slags kunstnere og vejlede på højt niveau.

Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg fandt min stemme og ånd i musikken, på en meget dybere måde end før, gennem blandt andet sangmeditation. Jo mere jeg praktiserede forskellige holistiske arbejdsmetoder, jo mere åbnede hele min krop og stemme sig op og viste mig nye steder hen. Det åbnede op for en ny måde at skrive og komponere på.

Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg er blevet endnu mere bevidst om, hvad for en kunstner jeg er, og hvilke intentioner der egentlig ligger til grund for, at jeg laver musik. Jeg er under uddannelsen blevet tvunget til at tage stilling til, hvad det er, jeg virkelig synes er interessant i livet, og hvordan jeg kan oversætte det til et musikalsk sprog.

foto af stine grøn
Jeg fandt min stemme og ånd i musikken, på en meget dybere måde end før
Stine Grøn

Ocean Thomsen, dimitteret 2018

Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg er sangskriver, producer og medejer af pladeselskabet Wild North Music. Jeg skriver og producerer for en række artister, med sange placeret på national og international radio og TV. Derudover underviser jeg i sammenspil på Gentofte Musikskole og har netop startet min egen undervisningsvirksomhed, hvor jeg underviser i moderne sangskrivning og musikproduktion.

Hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for dig?
Jeg starter morgenen med at få et overblik over min kalender og starter på dagens to do’s samt svarer på mails. Det kan også være jeg har møder eller skal forberede undervisning. Derefter producerer jeg, redigerer vokaler eller forbereder mig til sessions, som jeg har om aftenen. Jeg underviser to dage om ugen.

Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Uddannelsen stiller rammerne, skaber muligheder og inspirerer, men det er op til den enkelte at få tingene til at ske. Det kræver selvdisciplin og ihærdighed. Ligesom uden for skolens fire vægge.

Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
At jeg har holdt fast i mig selv og gået benhårdt efter at lære det håndværk som interesserer mig, selvom jeg nogle gange mødte modstand hos både undervisere og censorer.

foto af ocean thomsen
Det kræver selvdisciplin og ihærdighed. Ligesom uden for skolens fire vægge
Ocean Thomsen

Jaleh Negari, dimitteret 2018

Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg komponerer, producerer og optræder live som solist, med mit band Selvhenter og med performancegruppen Meshes. Ved siden af mine musik- og kunstprojekter, underviser jeg.

Hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for dig?
Jeg arbejder typisk fra 10-17 enten i mit studie, mit øvelokale eller i mit arbejdsrum derhjemme – alt afhængig af om jeg skal komponere ny musik, producere eller optage lyd, udvikle ideer, tegne, skrive tekst, lave research eller forberede koncerter. Mandag er til kontor.  

Hvorfor valgte du at studere Music Creation?
Jeg ville gerne dyrke det at skabe, skrive og producere musik på egen hånd i en koncentreret periode.

Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Det at blive klogere på hvordan en konstruktiv og frugtbar kreativ proces kunne se ud for mig. Jagten på den frugtbare proces følte jeg blev imødekommet og gjort plads til – hvilket jeg er meget taknemmelig for.

Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
For mig erfaringen med at producere meget på kort tid. At blive skubbet til at lave noget kontinuerligt og mærke hvad et sådan output kunne lære mig. Og ikke mindst at dele ens ting med andre, og at blive delagtiggjort i andres processer og fantasiverdener. Samtalerne herom.

foto af jaleh negari
Jagten på den frugtbare proces følte jeg blev imødekommet og gjort plads til
Jaleh Negari

Anders Skibsted, dimitteret i 2018

Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg studerer videre på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, er komponist og spiller i og leder det kontemporære tangoensemble Erhværv.

Hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for dig?
Mit arbejdsliv er meget forskelligt fra måned til måned, alt efter hvilke projekter jeg er involveret i, sideløbende med mine videre studier.

Hvorfor valgte du at studere Music Creation?
Fordi jeg ville fortsætte mine studier på RMC men gerne vil fokusere på det kompositoriske arbejde. Jeg spiller bandoneón og spiller meget tangomusik og kunne godt se, at som instrumentalist måtte jeg til udlandet for at opsøge færdigheder, så jeg valgte at opdyrke kompositionsarbejdet på min kandidatuddannelse.

Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg lærte i høj grad at arbejde under frie rammer, skabe og definere kunstneriske projekter, og i hvert fald forsøge på at administrere en kompositorisk proces. Det er jo noget man kan bruge et helt liv på at lære. Samtidig lærte jeg en del om optagelser, mikrofoner og produktion, der er enormt nyttigt, når man gerne vil have noget at gøre med tilblivelsen af ens musik hele vejen fra første node på papiret til den færdige produktion og udgivelse.

Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg har fået en del alsidighed ud af mine studier på RMC. Der var mulighed for at give sig i kast med at lære det meste, hvis man selv kom på, at man havde brug for det. Man kan selvfølgelig altid bruge mere tid på at lære alting, men der var mulighed for at skabe projekter som indeholdt alle dele af tilblivelsen af musik fra det kompositoriske, det administrative, til det tekniske.

foto af anders skibsted
Jeg lærte i høj grad at arbejde under frie rammer, skabe og definere kunstneriske projekter
Anders Skibsted