Karrieremuligheder: Solist

En kandidat fra solistuddannelsen er en skabende og personlig kunstner med en markant kunstnerisk profil, der typisk arbejder som leder af egne orkestre og kunstneriske projekter og kommer ofte til at arbejde freelance i et marked, der er omskifteligt og stærkt konkurrencepræget, men hvor der også i stigende grad er behov for indholdsleverandører, der kan levere originalt materiale af høj kvalitet. Uddannelsen bidrager til at styrke den studerendes kunstneriske profil og giver musikfaglige kompetencer og erfaringer på højeste uddannelsesniveau. Den studerende har derfor mulighed for en bred beskæftigelse. Beskæftigelsesmulighederne er både afhængige af markedskonjunkturerne i branchen og kulturpolitiske prioriteringer.

Uddannede fra solistuddannelsen finder typisk beskæftigelse som freelance musikere i bands, som solist eller i forbindelse med teater-, tv- og filmproduktioner. En del uddannede arbejder som komponister, sangskrivere og producere i egne såvel som i andre kunstneres projekter. Mange uddannede musikere underviser endvidere i musikskoler, højskoler, efterskoler, dagskoler eller som privatpraktiserende undervisere. Endelig etablerer nogle uddannede egen virksomhed for eksempel inden for læring, computerspil, lyddesign, filmmusik med videre.

Asger Nordtorp Pedersen, dimitteret i 2018 (Performance)

Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Sangskrivning, musikproduktion og koncerter.

Hvorfor valgte du Solistuddannelsen?
Jeg havde en bachelor i elbas fra SDMK, som i høj grad var lagt an på tekniske og teoretiske færdigheder. På kandidaten på RMC fik jeg mulighed for at fokusere på min sang, sangskrivning og på at udvikle min kunstneriske profil i det hele taget. Da jeg havde lyst til at fortsætte denne udvikling i RMC's studiemiljø søgte jeg ind på Solistuddannelsen.

Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg undersøgte nærvær som fænomen i musikudøvelse med udgangspunkt i mine egne oplevelser. Gennem uddannelsen udsatte jeg mig selv for et væld af forskellige koncertformater – fra intime duo-setups til store liveproduktioner – for at reflektere over, hvad der fik nogle koncerter til at føles mere nærværende og meningsfulde end andre.

Af vigtige opdagelser kan nævnes, at jo mere forberedt jeg er, desto friere føler jeg mig, og at det aldrig virker at gentage spontane handlinger fra den forgående koncert. Hver eneste koncert må have sin egen spændingskurve og stemning, som skal afkodes fra gang til gang.

Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg tror, at jeg gennem den meget reflekterende tilgang til mine optrædener gjorde mig nogle erkendelser, som det ellers kunne have taget årevis at nå frem til. Jeg fik et helt anderledes realistisk forhold til mine styrker og især svagheder som sanger, sangskriver og performer, og har i dag fået en indre ro, selvtillid og tålmodighed, hvad mit kunstneriske virke angår.

foto af Asger Nordtorp Pedersen
Foto: Lene Kronow
Erkendelser, som det ellers kunne have taget årevis at nå frem til
Asger Nordtorp Pedersen

Ditte Rønn-Poulsen, dimitteret i 2018 (Komposition)

Hvad beskæftiger du dig med i dag?
Jeg arbejder som komponist og sanger samt underviser i sang, komposition og kreative processer.
Lige nu er jeg er blandt andet i gang med tværæstetiske projekter med partnere inden for scenekunst, visuel kunst, maleri og lyrik.

Hvorfor valgte du Solistuddannelsen?
Solistuddannelsen fungerede som en overbygning på min kandidatuddannelse fra Det Jyske Musikkonservatorium og gav mig mulighed for at studere og fordybe mig på ny efter at have været ude af uddannelsessystemet i en del år. Det synes jeg var en fantastisk mulighed. Jeg valgte specifikt komposition fordi jeg ønskede at integrere kompositionsmetoder fra konceptuel tankegang og klassisk komposition med min auditive tilgang til at skrive musik.

Hvad var dine vigtigste opdagelser under uddannelsen?
Jeg havde fortrinsvis klassiske komponister som undervisere under uddannelsen, og jeg undersøgte hvordan jeg ved at bruge konkrete metoder, kunne udvikle en intuitiv baseret sangskrivning. Som en måde at åbne for min "sangskriver-sang" ved at gå til kompositionsprocessen fra en anden vinkel. Da der er mange veje til komposition, og måder at udvikle materiale på, har jeg opdaget hvor vigtigt det er at ens idéer er klare og enkle.

Hvad er det bedste, du fik med fra uddannelsen?
Jeg har fået meget ud af uddannelsen, både kunstnerisk og personligt. Kunstnerisk har jeg fået en klarere forståelse af processer, metoder, redskaber og formidling. Det vigtigste jeg har fået med fra uddannelsen er vekselvirkningen mellem at hente inspiration hos andre kunstneres (og kunstarters) arbejdsmetoder og virke og samtidig fordybe sig i sit eget materiale. Og at det er en cirkulær proces. Jeg har også fået bekræftet at min kreativitet udfolder sig bedst i en fintunet balance mellem udfordring, åbenhed og tryghed, og hvad disse begreber konkret betyder for mig.

foto af Ditte Rønn-Poulsen
Kunstnerisk har jeg fået en klarere forståelse af processer, metoder, redskaber og formidling
Ditte Rønn-Poulsen