Projekt

At spille på øret – erfarelse og auralitet i jazzperformance

Af: Jens Skou Olsen

Formålet med denne afhandling er at skabe viden om, hvordan jazzmusikere, publikum og musikarrangører sammen skaber betingelser, der gør det muligt at opnå udvidede oplevelser gennem jazzperformance. Dette gøres ved at analysere jazzmusikeres smågruppe performancepraksis i et erfaringsteoretisk perspektiv ud fra en læsning af litteraturer om jazzperformance, jazzimprovisation og erfaringsteori samt empiriske studier i København og New York. Afhandlingens hovedargument er, at erfarelse som et begreb for udvidet oplevelse samt auralitet som et begreb for en særlig kommunikationsform i musikken kan bidrage til en ny forståelse af jazzperformance. Afhandlingen placerer sig således som et bidrag til musik- og jazzforskning med inspiration fra filosofisk erfaringsteori.

Afhandlingen afdækker en jazzkultur, der i mange henseender modsætter sig den vestlige kulturs praksis med at objektgøre og essentialisere musik i konkurrencedygtige produktformer og kunstopfattelser. Afhandlingen opstiller en erfarelsesteori i jazzperformance som en form for udvidet, ophøjet dagligdags oplevelse, der nok kan sidestilles med vestens kunstbegreb, men som er væsensforskellig fra det. Denne jazzkultur udtrykker sig ikke først og fremmest gennem vareliggjorte, ide- og konceptdrevne musikværker men derimod gennem socio-musikalske jazzperformances, der ikke eksisterer som objekter i verden; disse flygtige musikbegivenheder eksisterer som levendegjorte sociale rum igennem menneskers fælles erfarelser i skabelsen og fortolkningen af jazzmusik.

Ud over at bidrage til en revideret forståelse af relationerne mellem jazzimprovisation, jazzperformance og jazzkultur, så lægger afhandlingen op til en revideret forståelse af jazzperformance som et socio-musikalsk kredsløb drevet af distinkte erfarelsesdimensioner. Afhandlingen bidrager teoretisk dels med en teori om erfarelsesdimensioner og dels med en typologi for jazzperformance situationer, der giver mulighed for at forstå jazzperformance som jazzkulturens måder at skabe, udvikle og transmittere jazzmusik og jazzkultur mellem generationerne. 

Projektet er finansieret dels af Kulturministeriet gennem en særlig bevlling til forskningsprojekter på konservatorierne under fællestitlen 'Musik og Læring’ og dels af Copenhagen Business School gennem forskningsprogrammet ‘SACRE’.